تجربهای بهتر برای میلیونها کاربر
خشت اولِ دیوار از جایی گذاشته شد که یکی از بنیانگذاران آن، در یک کشور اروپایی تصمیم گرفت تا یک وسیلهٔ دستدوم را بفروشد. این کار را با استفاده از یک پلتفرم آنلاین انجام داد و این تجربه، یعنی فروش راحتِ یک محصول روی یک بستر آنلاین، جرقهٔ ایجاد دیوار در سال ۱۳۹۱ بود. دیواری که نسخهٔ اولیهٔ آن را سه نفر شکل دادند و در سالهای اول روزانه کمتر از ۵۰ آگهی داشت، حالا بستر انتشار ۳۵۰ هزار آگهی در روز است. دیوار پلتفرم نیازمندیهای آنلاین است. نیازمندیهایی که در قالب آگهی در دستهبندیهای مختلفی از جمله املاک، وسایل نقلیه، لوازم الکترونیکی و خانگی، تا خدمات کسبوکار و سرگرمی منتشر میشوند.
خدمات ثبت و مرور آگهیهای دیوار در تمامی پلتفرمهای پرطرفدار اعم از اندروید، iOS و وب در دسترس کاربران قرار دارد. اپلیکیشن اندرویدی دیوار در سالهای متوالی بیشترین آمار دانلود و نصب را در کشور با ۵۰ میلیون نصب در گوشیهای اندرویدی به خود اختصاص داده است. خدمات انتشار و جستوجوی آگهی در دیوار هم درحالحاضر در بیش از ۲۰۰ شهر کشور در اختیار کاربران قرار دارد.
دیوار از سال ۱۳۹۹ در راستای کارآمدی بیشتر و ارائه خدمات به کسبوکارها، با ایجاد تغییراتی، سرویسهایی اختصاصی را برای کسبوکارهای فعال در پلتفرم خود راهاندازی کرد تا صاحبان مشاغل، با سرعت و آسودگی بیشتری فرآیند فروش کالا و خدمات خود را در صفحههای اختصاصی انجام دهند. از این خدمات در حال حاضر میتوان به پنل آژانس و مشاوران املاک، پنل اختصاصی برای نمایشگاههای خودرو و پنل فروشگاهی دیوار اشاره کرد.
پنل فروشگاهی دیوار، در سال ۱۴۰۰ و در جریان همهگیری بیماری کوید ۱۹ ایجاد شد تا فروشندگان کالا بتوانند روی دیوار صاحب شعبهای آنلاین و اختصاصی شوند و به مجموعه مشتریان چند ده میلیونی دیوار دسترسی داشته باشند.
دیوار با استفاده از زیرساخت قوی و فناوریهای پیشرفته، فرایندهای توسعه و بهبود خدمات خود را بهصورت مستمر ادامه میدهد. تیمهای فنی و پشتیبانی دیوار با استفاده از ابزارهایی همچون زیرساخت ابری، یادگیری ماشینی، پردازش تصویر، پردازش زبان طبیعی و دیگر فناوریهای بهروز، فرایند انتشار، جستوجو، فیلتر کردن و ارتباط در آگهیها را برای کاربران بهبود میبخشند.
دیوار مأموریت دارد تا با استفاده از تکنولوژی و راهکارهای مقیاسپذیر، مردم را هوشمندانه به هم وصل کرده و با کمک سایر ارائهدهندگان خدمات اینترنتی، در داد و ستد آنها را توانمندتر کند.گزارش سال ۱۴۰۰ دیوار
سنگِ بنای دیوار توسعهٔ اقتصادِ چرخشی است. دیوار، برای کاهش تبعاتِ زیستمحیطی و ردِپای کربن و نیز حفظ منابع طبیعی، آب و انرژی، در مسیری سبز حرکت میکند تا اهداف و مسئولیتهای اجتماعیِ خود را محقق سازد. در دیوار و به منظورِ دستیابی به عدالت اجتماعی در جامعه از طریق توسعهٔ تجارت الکترونیک پایدار، توانمندسازیِ کسبوکارهای خرد، جذب استعدادها و ارتقای دانش و تجربه، نهالهایی جوانه زده و در حال رشد و تناور شدن است. همچنین یکی از اولویتهای ما تمرکز ویژه بر افزایش امنیت معاملات و سلامت تعاملات کاربران و به طور کلی، رشد اعتماد ذینفعان در دادوستد کالا و خدمات بر بستر دیوار است و فعالیتهای گستردهای برای افزایش سلامت پلتفرم، مبارزه با کلاهبرداری و مقابله با آزار زنان در دیوار اجرا شد تا کاربران با امنیت بیشتری به معامله بپردازند.
دست در دستِ هم میکوشیم تا به اهداف و مسئولیتهای اجتماعیِ دیوار جامهٔ عمل بپوشانیم تا دیوار نقش خود را در قبال جامعه و محیط زیست ایفا کند.
اقتصاد چرخشی و محیط زیست پایدار
ترویج اقتصاد چرخشی
دیوار، با هدف استفادهٔ بهینه از منابع طبیعی، آب و انرژی و کاهش دادنِ پسماندها و آلایندهها، پلتفرمی ارائه میکند که مروّجِ اقتصاد چرخشی و مبادلهٔ کالای دستدوم است و مردم را به مصرف آگاهانه و مسئولانه تشویق میکند.
حجم آبِ حفظشده در نتیجهٔ معاملهٔ بیش از ۵۲ هزار لپتاپ به واسطهٔ دیوار
میزان کاهش نشر دیاکسید کربن به هوا در نتیجهٔ معاملهٔ بیش از ۱۴۰ هزار مایکروویو به واسطهٔ دیوار
انرژیِ صرفهجوییشده از معاملهٔ بیش از ۴۸۶ هزار موبایل به واسطهٔ دیوار
کمپین اقتصاد چرخشی و ترویج انتخاب آگاهانه و مسئولانهٔ کالای دستدوم به جای کالای نو برای حفظ محیطِزیست و منابع طبیعی در اسفند ۱۴۰۰ اجرا شد. سنجش نتایج کمپین نشان میدهد که آگاهیِ مخاطبان از تأثیر خریدوفروش کالای دستدوم بر محیطِزیست و همینطور قصد کاربران برای استفاده از کالای دستدوم در آینده افزایش یافته است.
نجات جنگلهای زاگرس
ما در دیوار متعهدیم تا در نگهداری از محیطِزیست و حفظِ پایداری و توازن طبیعت برای نسلهای آینده تلاش کنیم، و به منظورِ پیشگیری از جنگلزدایی و تخریب پوشش سبز کشور و نیز جلوگیری از هزینههای سنگین و جبرانناپذیر مسائل زیستمحیطی و اقلیمی گامهای مؤثری برداریم.
پویش زاگرس در تابستان ۱۴۰۰ برپا شد، با هدف آگاهیبخشی به جامعه برای حفاظت از جنگلهای زاگرس و کمک به گروههای داوطلب برای مهار آتشسوزی در آن. همچنین، ثبت هرگونه آگهیِ مربوط به معاملات زغال جنگلی در دیوار ممنوع شد.
پویش حیوان خانگی نخریم، به سرپرستی بگیریم
تولهکشی فرایندی سودجویانه است که در آن سگها و گربهها مجبور به تولید مثلهای متوالی میشوند. این تجارت سیاه، حیوان مادر را به انواع بیماریهای سخت مبتلا میکند. در دیوار بر آن شدیم که گامی در جهت حفاظت از حقوق حیوانات برداریم و در حد خودمان، مانع رشد تجارت سیاه تولهکشی در کشور شویم. بنابراین، از تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۱، خرید و فروش سگ و گربه از طریق دیوار ممنوع است و انتشار آگهیهای خدمات جفتگیری سگ و گربه نیز با محدودیت روبرو شد. از این به بعد فقط آگهیهای واگذاری سگ و گربه با سن بیشتر از دو ماه، مجاز به انتشار در دیوار هستند. همچنین برای آشنایی کاربران با مضرات تولهکشی و ترغیب کاربران به واگذاری یا سرپرستی گرفتن حیوانات خانگی پویش حیوان خانگی نخریم، به سرپرستی بگیریم اجرا شد.
جامعهٔ پایدار
پویش «بازی رو دست به دست کن»
دیوار، به منظورِ ساختن اجتماعی بهتر و فراهم کردنِ بستری برای افزایشِ همدلیِ اعضای جامعه، فعالیتهای خیرخواهانه و کمک به همنوع را از مسئولیتهای اجتماعیِ خود میداند و در تلاش است تا با همکاریِ مؤسساتی نظیرِ «خیریهٔ کودکان فرشتهاند» و «کمیسیون اخلاق کمیتهٔ ملیِ المپیک و پارالمپیک» و با همراهیِ قهرمانان ورزشی برای توزیع اسباببازیها در مناطق کمبرخوردارِ استانهای مختلف کشور نقشی پویا در عرصهٔ فعالیتهای انساندوستانه داشته باشد. کمپین بازی رو دست به دست کن در آذرماه سال ۱۴۰۰ برای جمعآوری و توزیع اسباب بازی در مناطق کمبرخوردار اجرا شد.
پویش «دست به دست هم برای فردا»
ما در دیوار، با همراهی تیم استارتاپ اجتماعی کاریار، همراه کسانی هستیم که به رغم استعداد و توانایی، دسترسی مناسبی به امکانات آموزشی نداشتهاند. هدف ما از این پویش، ایجاد فرصتی برای رشد دانشجویان مستعد ساکن مناطق کم برخوردار، در حوزه تکنولوژی است.
پویش مقابله با آزار زنان
با توجه به افزایش خشونت کلامی علیه زنان در فضای آنلاین، دیوار به عنوان پلتفرم خریدوفروش در فضای مجازی، طبیعتاً از این ناهنجاریها بهکل عاری نیست. کاربرانی هستند که در فضای مجازی، با سوءاستفاده از امکانِ ناشناس ماندن، و با تصورِ مصون ماندن از واکنشهای اعتراضی، زنان را مورد آزار کلامی قرار میدهند و دیوار نیز با ابزارهای مختلف سعی در محدود کردن فعالیت این کاربران دارد. همچنین در اسفند سال ۱۴۰۰ همزمان با روز جهانی زنان، کمپین جایی برای آزارگر نیست، تلاش کرد تا زنان را به گزارش موارد آزار در چت دیوار ترغیب نماید تا با بررسی گزارش ها توسط دیوار، حساب فرد خاطی مسدود گردد.
دیوار، پیش از شروع معامله، برای کاربران (هم متقاضی و هم آگهیدهنده) پیامهای پیشفرضی ارسال میکند تا آنها را دربارهٔ نحوهٔ تعامل و رفتار درست در چت و همچنین گزارش رفتار نامناسب هنگام درخواست معامله راهنمایی کند.
گزارش هرگونه تخلف، ناهنجاری، آزار و توهین از طرف کاربر و از طریق چتِ دیوار را کارشناسان دیوار بررسی میکنند و، در صورتِ تأییدِ آنها، حساب کاربر متخلف یا قابلیت چت کردن او مسدود میشود و نتیجه در کمتر از یک ساعت از طریق پستچیِ دیوار به کاربر گزارش میشود.
تیم پشتیبانیِ دیوار خود را در حفظ حریم خصوصیِ کاربران مسئول میداند و در قبالِ مشکلاتی نظیر خشونت و توهین به زنان پاسخگوست و پیوسته تلاش میکند تا کیفیت پاسخگویی به تماسهای کاربران و مخاطبان را افزایش دهد.
در پلتفرم دیوار، علاوه بر متخصصان و تحلیلگرانی که رفتارهای ناسالم را شناسایی میکنند، ۴۰ بات هوشمند هم برای تشخیص محتوای نامناسب فعال است.
دیوار، پیش از شروع معامله، برای کاربران (هم متقاضی و هم آگهیدهنده) پیامهای پیشفرضی ارسال میکند تا آنها را دربارهٔ نحوهٔ تعامل و رفتار درست در چت و همچنین گزارش رفتار نامناسب هنگام درخواست معامله راهنمایی کند.
گزارش هرگونه تخلف، ناهنجاری، آزار و توهین از طرف کاربر و از طریق چتِ دیوار را کارشناسان دیوار بررسی میکنند و، در صورتِ تأییدِ آنها، حساب کاربر متخلف یا قابلیت چت کردن او مسدود میشود و نتیجه در کمتر از یک ساعت از طریق پستچیِ دیوار به کاربر گزارش میشود.
تیم پشتیبانیِ دیوار خود را در حفظ حریم خصوصیِ کاربران مسئول میداند و در قبالِ مشکلاتی نظیر خشونت و توهین به زنان پاسخگوست و پیوسته تلاش میکند تا کیفیت پاسخگویی به تماسهای کاربران و مخاطبان را افزایش دهد.
در پلتفرم دیوار، علاوه بر متخصصان و تحلیلگرانی که رفتارهای ناسالم را شناسایی میکنند، ۴۰ بات هوشمند هم برای تشخیص محتوای نامناسب فعال است.
پویش مقابله با کلاهبرداری
دیوار بر پایهٔ ارزشهای اخلاقیای همچون درستکاری، صداقت و اعتماد بنا شده است. روزانه میلیونها نفر از مردم برای خرید یا فروشِ کالای خود به دیوار مراجعه میکنند و بهراحتی و بدون واسطه کالاها و خدمات مطلوب خود را دادوستد میکنند. ما مفتخریم که جمعِ بزرگی از شهروندانِ ایرانی به دیوار اعتماد کردهاند و بخشهای گوناگونی از زندگیِ روزمرهٔ خود را به دیوار گره زدهاند. برای پاسداری از این اعتماد، ما همواره برای حفظ سلامت پلتفرم تلاش میکنیم و پویشهای متفاوتی برای آگاهی کاربران در رابطه با مقابله با کلاهبرداری اجرا میکنیم. کاربران دیوار میتوانند در صورت مواجهه با آزار و توهین یا تشخیص کلاهبرداری، تخلف کاربر را گزارش دهند و در امنتر ساختنِ فضای دیوار به ما کمک کنند. مسئولان دیوار، پس از بررسیِ گزارش و در صورتِ احرازِ صحتِ گزارش، حسابِ کاربرِ متخلف را مسدود میکنند و نتیجه را به اطلاع کاربرِ گزارشدهنده میرسانند. تیم سلامت پلتفرم دیوار، علاوه بر رسیدگی به گزارشهای کاربران، به صورت فعالانه در راستای کاهش کلاهبرداری، کاهش فیشینگ، کاهش اسپم و کاهش آزارگریِ آنلاین فعالیت میکند. همچنین در دی ماه سال ۱۴۰۰ و خرداد ماه سال ۱۴۰۱، دیوار کمپینهایی برای آشنایی کاربران با امکان گزارش آگهی کلاهبرداری در دستهبندیهای کالای دیجیتال، خانه و آشپزخانه، وسایل شخصی و استخدام و کاریابی اجرا نموده است.
تعداد گزارشهای ثبتشدهٔ کلاهبرداری از سوی کاربران از روی آگهیها
تعداد گزارشهای ثبتشدهٔ کلاهبرداری از سوی کاربران از طریق چت دیوار
تعداد گزارشهای ثبتشدهٔ مزاحمت از سوی کاربران از طریق چت دیوار